mandag den 21. oktober 2013

Ankomst til Grønland

Vi tog afsted fra Ålborg med toget kl. 00.05 den 18. oktober 2013, herfra ankom vi tik Kastrup lufthavn, hvor vi skulle flyve videre til Sønderstrømfjord. Vi fik heldigvis sovet i toget og også i flyveren. Da vi nærmede os Grønland havde vi den smukkeste udsigt over Grønland og vi fløj hen over indlandsisen.
Da vi skulle lande var der lidt problemer, så vi var ved at overveje om vi også vi lov at se Island, men vi kom ned. Derfra fløj vi videre til Illulisat, hvor vi også havde problemer med at komme ned, men det lykkes også. Derfra kunne vi ikke komme videre grundet det tågede vejr. Derfor blev vi indkvarteret på et superior  plus værelse på Hotel Arktis, som er et af de finere hoteller i Grønland. Der havde vi en skøn udsigt
Flyselskabet var så flinke at de ikke ville betale for aftensmaden og prisen på hotellet lå på omkring 500 kr. Så vi besluttet at tage ned i byen, her gik vi en tur ud forbi alle slædehundene, der var også en hund der lignede Nora. Hvilket jeg har fundet ud af der er god grund til, da de Grønlandske hunde er en Samojede blanding.
Derefter gik videre til Icefjord, der var meget tågede, men pludselig forsvandt tågen og vi kunne se det hele. Det var en lang gå tur ud af en træ sti midt ude i ingenting, der så vi så et dyr, som vi troede måske var en ulv så vi vendte om og gik tilbage igen. Men vi nåede at se Icefjord:
Derefter gik vi tilbage til Illulisat, hvor vi fandt en Hong Kong grill, som vi spiste på. Dette var noget billigere end på hotellet og noget ganske udmærket mad. Derfra gik vi tilbage på hotellet, da vi nåede dertil var vi godt trætte, for vi havde gået omkring 4 timer og ikke sovet i en seng i 40 timer. Så vi faldt hurtigt i søvn.