fredag den 25. oktober 2013

Sidste dag på kursus, fodbold og hundefodring

Onsdag den 23.oktober
Igen startede vi dagen med at tage på kursus nedenfor ses et billede af skolen, taget om morgnen på vej i skole kl. ca. 7.40:

I dag blev lærerne inddelt efter, hvilket trin de var på. Jeg fulgte med læreren på ældstetrinnet, som det hedder heroppe. Her skulle vi så planlægge et forløb sammen, omkring hvad der sker, når elværket i en by brænder. Dette var rigtig spændende og lærerne mener, at der blev mulighed for, at forløbet kunne gennemføres i enten uge 47 eller 49, hvilket kunne være rigtig spændende, for der er jeg nemlig stadig på Grønland. Jeg synes teamet arbejdede rigtig godt sammen, selvom der både var grønlandske lærer og danske lærer, hvilket gør at der er lidt kultur forskelle.
Efter skole fik vi mulighed for at komme på nettet, så vi sad på skolen indtil kl. 18.
Derefter gik vi over i hallen for at se fodbold. 3 af lærerne fra skolen var med til at spille. De var i gang med en lille turnering mod hinanden. Der gik dog ikke særlig lang tid, så blev jeg spurgt, om jeg ikke ville spille med, da de manglede en spiller på det ene hold, det kom jeg så til. Hvilket var rigtig sjovt, selvom det er omkring 9 år siden, jeg sidst har spillet. Efter fodbold turnering har jeg fået lov, at være med til at træne med deres hold heroppe, så det skal nok blive sjovt.


Efter fodbold skulle Sarah, som også havde spillet fodbold fodre sine hunde. Hun spurgte, om vi ikke ville være med, så det var vi. Det er rigtig anderledes og spændende, den måde de har hunde på heroppe. Hundene står i snore hele sommeren og også noget af vinteren indtil fjorden fryser til. Når fjorden så er frossen, bruges hundene til, at trække hundeslæderne, dermed kan de transportere menneskene mellem byen og bygderne, som er små by samfund på ca. mellem 50-200 mennesker. Hundene fodres med almindeligt hundefoder og fisk eller hval, dette sker en gang om dagen, ved at man går hen til dem og kaster fodret ud til hundene, så de selv skal finde det og spise det. Her er lige et meget sløret billede, men det var det bedste vi fik taget:

Da vi havde fodret hunde, gik vi hjem og spiste pizza og så en gammel dansk (grønlandsk) film med Poul Reichhaedt, som er optaget på grønland og hedder Qivitoq eller Fjeldgængeren. Desuden fik vi vores tv til at virke, så vi kunne se tv, dog med svingende signal J

Ingen kommentarer:

Send en kommentar