onsdag den 30. oktober 2013

Toilet tømning og kaffe ved en af lærerne

Lørdag den 26. oktober vi startede dagen med nybagte boller og te, derefter snakkede vi om, hvornår vi fik tømt toilet, for det var snart ved at nå grænse. Man kunne næsten blive kysset i bagdelen, som det hedder på spejder sprog. Lige hvis der er nogen der skulle være i tvivl betyder det at der ikke er hiv og træk toiletter, men en spand som skal tømmes engang imellem. Jeg gav mig så til at lave tærtedej ude i køkkenet og Birgitte gik i bad. Da så jeg dem toilet tømnings mændene var på vores vej, så jeg fik sagt til Birgitte hun hellere måtte skynde sig og fik åbnet døren ud til. De kørte så forbi vores hus, så jeg måtte skynde mig at hoppe i en jakke og et par sko og løbe efter dem, hvorefter de sagde de nok skulle komme at tømme vores toilet. Hvilket vi blev meget glade forJ Efter det var vi en tur på skolen, for at være på nettet. Kl. 15 var vi inviteret ud til Kerstin, som er en af de danske lærer på skolen. Hun bor i den helt modsatte ende af byen, her er lige et billede af udsigten, på vej ud til hende.
Her var Tim(som også er lærer), hans kone og søn og Heidi (kæreste til en af lærerne) også inviteret. Kerstin havde bagt boller og kage, samt lavet marmelade, af de bær der vokser heroppe, hvilket smagte rigtig godt. Der hyggede vi bare og snakkede lidt om byen og Grønland og alt muligt andet. Gudo som er Tims kone, hun kommer oprindeligt fra Grønland, fortalte om de små figurer, som kaldes Tubolaker, dem giver man til hinanden, enten for at holde ondskaben ude eller for at holde ondskaben inde. Altså en person kan give den til en, for at bringe lykke, men man kan også give den for at bringe ulykke. Mens vi sad der og hyggede opdagede Gudo, at der var nogle, der havde skudt en hval, den var de ved at trække op af vandet. Selvom den var blevet skudt, var den nu meget sød. I får lige et billede af den, hvor den stadig ligger i vandet.
Jeg havde dog håbet, at den første hval, jeg ville se, var levende, men sådan gik det ikke. For heroppe bruger de hvalerne til foder til deres hunde, nogle hval arter spiser de også selv, men ikke grindehvaler.
Derefter gik vi hjem og slappede af.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar