onsdag den 23. oktober 2013

Ankomst til Uummannaq

Om morgen den 19. oktober stod vi op, så vi kunne nå ned i receptionen for at tjekke vores kufferter ind kl. 7, derefter ville vi spise morgenmad så vi var klar til at tage til lufthavnen 8.30. Da vi kom ned i receptionen med vores kufferter var deres tjek in system af bagage gået i stykker så bussen til lufthavnen kørte om 2 min. Dette kom noget bag på os så vi styrtede op på værelset efter vores håndbagage og ind til morgen mads buffeten og tog et par boller og noget nutella med, så vi kunne dyppe bollerne i nutella ude i lufthavnen, mens vi ventede på flyveren.
Den kom vi af sted med og vi kom til Qaarsut, herfra gik turen videre i helikopter, hvilket var en helt fantastisk tur med udsigt ud over Uummannaq, hvor vi bor:
I denne lufthavn som bestod af et lille hus ventede skolelederen Jens på os i sandaler. Han fortalte os at udenfor holdte Poul, den taxi chauffør han altid brugt. Det gjorde han dog ikke og efter 40 minutters venten og Jens havde nået at ryge 5 cigaretter, ringede Jens og spurgte Poul om han havde glemt og, og det havde han da ikke han troede bare ikke vi var kommet med den første af de 2 helikopter der ankom den dag. Derfra gik der ikke længe før Poul kom og kørte os op i huset, som ingen af dem lige viste hvor lå på trods af at der kun er ca. 1200 indbygger i Uummannaq, så det er en meget lille by.
Vi fandt huset og Jens fortalte at der var internet og tv, hvilket viste sig at det var der ikke. Derudover fortalte han toilettet blev tømt to gange om ugen, så ja en ingen hiv og træk. Samt i hvilken retning butikken lå og skolen lå så vi kunne købe ind. Hvis der var noget kunne vi lige skrive en seddel og tage med mandag.
Derfor gik vi en tur ned i byen og fik handlet lidt hjem. Efter aftensmaden opdagede vi at vi havde glemt at købe bagepapir, så dette gik vi igen ned i byen for at købe. Her fangede Sara os, min praktik lærer, hun ville hører om vi ikke ville med hjem til hende og hendes kæreste og plukke nogle ruber og tagl(fugle), som de havde skudt da de havde været på jagt. Dette takkede vi ja til og her fik vi nogle gode råd og en masse viden om Uummannaq og Grønland generelt.