torsdag den 21. november 2013

Observation og spise ved Tim

12. november
I dag skulle jeg ned og se en af de grønlandske lærer undervise, dette havde jeg glædet mig til. Så jeg står op og kommer ned på skolen, så jeg er der i god tid. Det viser sig så at det først er i morgen vi havde en aftale, selvom jeg havde skrevet det i kalenderen, så vi havde talt forkert af hinanden. Så havde jeg lige et par timer inden, jeg selv skulle undervise. Jeg skulle undervise i matematik, hvilket gik rigtig godt, eleverne i denne klasse er rigtig søde, og selvom nogle få ikke er så gode til dansk, kalder de stadig for at få hjælp, så det er en rigtig rar klasse at være i. Efter undervisningen havde jeg igen et par timer på skolen inden jeg skulle til grønlandsk undervisning, hvilket er fra 15.30-17.  Til grønlandsk undervisning havde vi en grønlandsk julesang, som vores lærer fortalte, er hellig, så man skal stå op mens man hører den. Den hedder Guuterput qutsinnermiu, hvilket betyder vores gud i det allerhøjeste. Det er en meget smuk julesang, som de også synger i kirken i forbindelse med julen.
Efter grønlandsk skulle vi ud, at besøge Tim vores praktiklærer. Tim boede i den anden ende af byen, så vi gik og issøen, hvilket er meget sjovt. Det er også det eneste stykke, der er fladt, altså ingen op og ned, da vandet er jævnt J Tim havde en grønlandsk slædehund lige ved huset, fordi den havde tre små søde hundehvalpe, de var virkelig kære. Den ende lignede Nora, da hun var lille. Dem fik vi selvfølgelig lov at holde.

Indenfor havde Guda lavet mad, hvilket var rigtig lækkert. Gudo kommer oprindeligt fra Grønland, så de havde alle mulige grønlandske ting, de havde fået, hvilket var rigtig spænende at se. De havde blandt andet isbjørne klør, en pisk som var vundet i hundeslædeløb og kroge til at fange hajer. De kunne også fortælle en masse om, hvordan livet i bygderne er heroppe, for de havde selv boet i en bygd, da de var heroppe for 20 år siden. De fortalte at dengang skulle man hakke is af isbjergene, der kom fra indlandsisen, for at få drikkevand. De fortalte også, at da de havde været her, der havde butikkerne i bygden, kun en masse af en slags vare den ende uge og så en anden slags den næste uge, fx den ene uge kunne man købe kyllinger og den næste kunne man købe flæskesteg. Dette synes jeg, var en sjov lille detalje, da det var fordi de kun åbnede en container af gangen, i stedet for at tage lidt fra de forskellige containere.
Da vi gik hjemad var månen virkelig smuk:



Ingen kommentarer:

Send en kommentar