fredag den 1. november 2013

Sløjd og nordlys

Tirsdag den 29. oktober
Der skulle jeg lave noget andet i matematik ugen. Jeg skulle være i sløjd hvor eleverne skulle bygge en lanterne. Det var rigtig sjovt og spændende og dette synes eleverne også, da mange af dem aldrig havde haft en hammer i hånden før. Dette skyldtes dels at sløjd lokalet på skolen har været lukket og at det ikke er alle heroppe der bygger så meget selv. I pausen fik jeg post hjemmefra, heri var mit visa kort, som jeg selvfølgelig havde glemt at få bestilt i god tid J
I løbet af natten var isbjergene også flyttet sig, så de havde omringet havnen, så de store både ikke kunne sejle ind og ud. Måden man løser dette på er ved at sejle ind i isbjergene og skubbe til dem, dette ses nedenfor:


Efter skole fandt jeg en massage stol, som står på pædagogisk værksted, det er her lærerne forbereder sig, så den var ikke så dårlig. Det var absolut ikke sidste gang jeg skulle prøve den.
Kl. 15 skulle vi til grønlandsk, der hørte vi først nogle sange, hvilke var rigtig gode. Til grønlandsk lærte jeg at sig: 21-mnik ukioqarpunga. Jeg lærte også hvad de forskellige familiemedlemmer hedder på grønlandsk. Det skal lige siges at min tunge ikke kan drejer sig helt i den rigtige vinkel i forhold til at tale grønlandsk, så helt godt bliver det nok aldrig.
Efter grønlandsk gik vi ned for at handle ind, og vi skulle have meget, så jeg var så heldig, at få lov at slæbe omkring 10-15 kg hjem på ryggen og et nisselandskab i hænderne som jeg ikke kunne stå for. Det var en lang tur hjem især fordi det går op af bakke stort set hele vejen og de 154 trin(ikke 156, som jeg havde ladet mig fortælle) der kommer lige inden vi er hjemme, var lige ved at tage livet af mig. Så jeg går bare ind hvorefter Birgitte kommer og siger(hun var blevet lidt bagefter på trapperne, det er kun mig der er ved at dø af dem) at der er noget hun tror der er nordlys udenfor, så jeg skynder mig ud igen. Det var nordlys godt nok ikke mod nord, hvilket måske lyder mærkeligt. Det var heller ikke så grønt som jeg havde forstillet mig. Vi kunne ikke rigtig fotografere det, for det ville vores eller fantastiske kameraer ikke, men vi fik taget et billede der snyder lidt:


Da vi var færdig med at tage billeder og havde fået lavet mad og spist, synes jeg da lige jeg ikke havde gået nok i dag, så jeg gik ned på folkebiblioteket som ligger på skolen, for at låne nogle bøger. Vores fjernsyn virker ikke, da jeg troede, jeg kunne indstille på det så signalet blev bedre. Her fik jeg så lånt 19 bøger om Grønland, hvilke jeg da lige fik slæbt hjem. Da jeg kom hjem var kl. næsten 21.30 og jeg var temmelig udmattet så jeg gik i seng. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar